کاربرد میلگرد در صنایع مختلف، به‌خصوص صنعت ساختمان‌سازی، پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای پدید آورده است. این مقطع فولادی؛ و در انواع جدیدتر فایبرگلاسی آن؛ به اشکال و استانداردهای مختلف، ساخته‌شده و امروزه جزئی جدایی‌ناپذیر از صنعت ساخت‌وساز محسوب می‌شود. دلیل این امر، خواص منحصربه‌فرد مکانیکی این مقطع است.
هر نوع میلگرد، بنا بر خصوصیات و شکل ظاهری‌اش در بخش خاصی از ساختمان، مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی مشخصات میلگرد a1، a2، a3 و تفاوت آن ها علاوه بر موارد گفته شده در دیگر صنایع ازجمله فنرسازی و ساخت سازه‌های هنری نیز استفاده می‌شود. در واقع، میلگرد در پروژه‌های عمرانی و ساخت‌و‌ساز، یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که بیشترین سهم تناژ در فولاد تهیه شده جهت یک پروژه را شامل می‌شود.
در این مقاله، در ابتدا کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی را بررسی می‌کنیم. سپس، اشکال مختلف ساخته‌شده با این مقطع را نیز شرح می‌دهیم. درنهایت هم کاربرد آن در صنایع دیگر را معرفی خواهیم کرد.

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

اصلی‌ترین کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی و به‌منظور تقویت بتن است. بتن، به‌طور طبیعی، علی‌رغم داشتن مقاومت فشاری زیاد، مقاومت کششی چندانی ندارد. این امر به این معنی است که درصورتی‌که بتن به علت تغییرات دمایی، دچار انبساط یا انقباض شود، ترک خواهد خورد.
مهندسین ساختمان از قرن هجدهم میلادی، کم‌کم به کمکی که میلگرد می‌تواند به حل این مشکل بکند، پی برده‌اند. ضریب انبساط دمایی این مقطع، بسیار نزدیک به بتن است. به همین دلیل میلگرد کاشته شده در دل بتن، فشار کششی واردشده به آن در اثر تغییرات دمایی را دریافت کرده و مانع از ترک خوردن بتن می‌شود. لازم به ذکر است که هیچ مصالحی، نمی‌تواند جلوی ترک خوردن صد درصد بتن را بگیرد؛ اما میلگرد، می‌تواند ترک‌ها را تا حد بسیار کوچک و کم‌خطری نگه دارد.
یکی کاربردهای این محصول فولادی، استفاده از آن به‌منظور افزایش مقاومت حرارتی ساختمان است. به میلگردی که پس از بتن‌ریزی سقف، روی تیرچه‌ها قرار می‌گیرد، میلگرد حرارتی می‌گویند. این محصول، علاوه بر وظیفه افزایش مقاومت کششی بتن سقف، در هنگام آتش‌سوزی از ریزش آن جلوگیری می‌کند. میلگرد حرارتی در سقف‌های تیرچه‌بلوک، عرشه فولادی و سقف‌های کرومیت به کار می‌رود.
اما چه چیز باعث پیوند میلگرد و بتن می‌شود؟ در اینجاست که کارکرد آج‌های روی آن مشخص می‌شود. آج‌های روی میلگرد به‌خوبی بتن خیس را به دور خود گرفته و سطح بالایی از تماس فیزیکی را با آن برقرار می‌کنند.

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی