لوله داربست

لوله داربست و انواع آن

لوله داربستی عموماً در صنایع و سازه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در سایزهای مختلف تولید شده که متداولترین سایز آن 1/2 1 اینچ یا همان نمره 5 می باشد. از آنجا که هیچگونه سیالی در لوله های داربستی عبورنمی کند هیچگونه آنالیز و تستی نداشته و به دلیل اینکه طریقه ساخت و تولید آن به نسبت راحت تر از بقیه لوله ها می باشد، لذا کارخانه های مختلفی آنرا تولید می کنند. از کارخانه هایی که توانایی تولید لوله های داربست را دارند می توان به کارخانه های اصفهان، قم و تهران اشاره نمود.

لوله داربستی ، لوله سیاه فلزی به طول 6 یا 3 متر است که از ورق سیاه (به روش نورد گرم) ساخته شده و همچنین این لوله ها دارای اتصالات مخصوص به خود هستند و معمولاً به صورت قالب و بست ساختار را تشکیل می دهند.

لوله های داربستی از جنس فولادی و گالوانیزه ساخته می شوند که خود دو مدل درزدار و بدون درز دارند. لوله های بدون درز دارای ایمنی بالاتری بوده و  طبیعتاً هزینه تولید لوله بدون درز نیز بالاتر از لوله درزا دار می باشد. اما لوله های درزدار برای ساخت لوله های داربستی نیز مناسب  و قابل استفاده هستند. در  لوله داربستی هم از لوله های سنگین و هم از لوله های سبک می توان استفاده  نمود که درباره ضخامت، طول و قطر لوله ها توضیح می دهیم.

ضخامت های مورد استفاده در این سایز لوله داربستی 2، 2/5، 3و 4 میلیمتر می باشد که ضخامت های  2و 2/5 میلیمتر پر کاربردتر می باشند.

عوامل موثر بر قیمت لوله داربستی

قیمت لوله داربستی به عوامل زیر بستگی می باشد:

  1. جنس لوله داربستی
  2. وزن لوله داربستی که وابسته به ضخامت و سایز لوله داربستی می باشد.
  3. سایز لوله داربستی که تعیین کننده اندازه قطر داخلی و قطرخارجی لوله داربستی می باشد.
  4. ضخامت لوله داربستی که متداولترین ضخامت 2 و 2.5 میلیمتر می باشد.

ابعاد لوله داربستی

  • قطر خارجى 48.3 ميلى متر
  • ضخامت ديواره 2 و 2.5 ميلى متر
  • طول تا ۶ متر

داربست چیست؟

داربست سازه ای فلزی و موقت است که برای دسترسی به نقاط کور و دشوار در تعمیرات و یا هنگام ساخت ساختمان ها و یا دیگر سازه ها کاربرد دارد. همچنین ازآن به عنوان تکیه گاه برای قسمتی از سازه ها استفاده می شود.

نصب و ساخت داربست دارای اهمیت ویژه ای بوده و مهارت در ساخت آن نیز بسیار حائز اهمیت می باشد، به دلیل اینکه فروریختن داربست خطرات جبران ناپذیری را رقم می زند.

داربست ها معمولاً از لوله های فولاد ی نمره 5 که در بالا به آن اشاره شد ساخته و نصب می گردند که این لوله ها دارا ی ضخامت 2تا 4 میلیمتر بوده که بوسیله بست های چهارپیچ، بست دو پیچ، آهنگیر، اتصال و … مونتاژ و نصب می گردند.

از نوع دیگر داربست میتوان به داربست های معلق اشاره کرد این نوع داربست ها به دیواره ساختمان تکیه دارند و در مکان هایی که امکان ساخت داربست از سطح زمین را ندارد استفاده می شوند که به آن سکوی پیش آمده نیز گفته می شود.

داربستها شامل دو جزء اصلی بوده که شامل لوله داربستی و بست داربستی می باشد. بسته به نوع داربست از انواع بست داربست شامل، بست دو پیچ، چهار پیچ و … استفاده می شود.

سایر اجزای لوله داربست  شامل اتصالات داربست و اجزای مورد نیاز برای اجرای داربست می باشد مانند پل، پایه مهار، صفحه زیر ستون، کفشک،  جک داربست، چرخ داربست، سیم مخصوص داربست و …

مطالعه انواع لوله ها مانند لوله های مانیسمان ، لوله فولادی ، لوله کیسنیگ و نیز فلنج چیست میتواند مفید باشد.

اجزای داربست

1- لوله های سرتاسری: لوله های افقی هستند که داربست را در طول مهار کرده و برای ایجاد تکیه گاه و زیرتخته ای در طول سازه ایجاد می گردند.

2-لوله های زیر تخته ای: این لوله ها همانطور که از اسمش پیداست به صورت سرتاسری در سطح سازه تعبیه شده که برای تکیه گاه تخته ها نیز داربست به کار می روند.

3-ستون داربست: ستون داربست تشکیل شده است  از لوله قائمی که به صورت عمودی تکیه گاه کل سازه داربست را تشکیل می دهد و وظیفه انتقال وزن و بار داربست به زمین را داراست. لوله داربتسی به صورت مایل به سمت ساختمان نصب می شود و معمولاً طول لوله 6 متری بوده ودر صورت نیاز به اضافه کردن  طول لوله از بست های برشی استفاده می گردد.

 4-لوله های شمعی: لوله هایی هستند که بر روی ساختمان مجاور و زمین قرار می گیرند.

5-لوله های قطری: لوله هایی هستند که به صورت قطری در سطح داربست تعبیه شده که وظیفه تعادل و جلوگیری از حرکت داربست را دارند.

6-قید دیواره در گاهی: قید دیواره درگاهی لوله هایی هستند که در میان دو سطح به طور منظم با دیوار، پنجره، گوه کوبی شده که باعث مهار شدن داربست به ساختمان می گردند.

7- قید: همان لوله هایی می باشند که قید درگاهی را به داربست متصل می کند.

تماس تلفنی